Er du nysgjerrig på det å være innholdsprodusent hos ContentCloud?
I denne artikkelen finner du alt du trenger å vite for å  starte som innholdsprodusent hos ContentCloud.

Hva gjør jeg som creator hos ContentCloud?

Som creator hos ContentCloud så lager du videoinnhold for merkevarer – såkalt brukergenerert innhold (UGC).

Dette kan være en unboxing, test av produktet, eller en selgende video der du snakker om produktet eller tjenesten.

Når du gjør et oppdrag for en merkevare hos ContentCloud, selger du rettighetene til denne videoen. Det vil si at merkevaren kan bruke videoen du har laget i sine egne sosiale medier og annonser. Dette er “produktet” merkevaren kjøper av deg.

ContentCloud fokuserer for øyeblikket på brukergenerert innhold (UGC) – ikke influensermarkedsføring. Det vil si at oppdragene du får via plattformen ikke krever at du må legge ut kampanjer i dine egne sosiale kanaler, og det er kun videoinnholdet du selger.


Hvordan får jeg oppdrag på ContentCloud?

Det er hovedsakelig to måter du kan bli booket:

By på kampanjer:
På plattformen kan merkevarer legge ut kampanjer for sitt brand. Du kan by på disse kampanjene. Dersom merkevaren synes at du er en interessant kandidat kan de godkjenne budet, eller eventuelt komme med et motbud.

Bli booket direkte: Dersom du har forhåndsdefinert prispakker, kan merkevarer booke deg direkte i vår creator-portal. Merkevarer behøver da ikke å legge ut en kampanje for å booke deg direkte.

Hvordan blir jeg Creator på ContentCloud?

For å lykkes som UGC-creator trenger du ikke å ha mange følgere eller lang erfaring – du må nemlig ikke legge ut innholdet i dine egne sosiale kanaler. Det viktige er at du klarer å lage gode, engasjerende videoer – altså kvaliteten.

ContentCloud er en åpen plattform der alle kan registrere seg. Vi heier på mangfold i bransjen, og ønsker at så mange som mulig tar det første steget mot å bli UGC-creator. Det første steget er å lage en profil som creator. Først da får du tilgang til ContentCloud-dashbordet og har muligheten til å se oppdrag som bedrifter legger ut.

Slik aktiverer du ContentCloud-profilen

Etter du har laget en bruker, må du fullføre profilen din før du kan akseptere oppdrag.

For det første trenger du et profilbilde. Dette bildet vil være det som merkevarer ser. Du må også laste opp minst én UGC-video som referanse. Dette er nødvendig for at merkevarer kan gjøre en reell vurdering av dine evner til å lage innhold.

Hva om jeg ikke har hatt et UGC-oppdrag tidligere?
Dersom du ikke enda har noen referansevideoer så kan du fortsatt lage en profil hos oss. Da anbefaler vi å lage en UGC-video med en tilfeldig gjenstand i hjemmet. Slik kan du vise til merkevarer hva du er i stand til å lage, helt uavhengig av om du har hatt reelle oppdrag tidligere eller ikke. Det kreves minst én video for å aktivere profilen.

Prispakker

Som creator hos ContentCloud så lager du videoinnhold for merkevarer – såkalt brukergenerert innhold (UGC).

Dette kan være en unboxing, test av produktet, eller en selgende video der du snakker om produktet eller tjenesten.

Når du gjør et oppdrag for en merkevare hos ContentCloud, selger du rettighetene til denne videoen. Det vil si at merkevaren kan bruke videoen du har laget i sine egne sosiale medier og annonser. Dette er “produktet” merkevaren kjøper av deg.

ContentCloud fokuserer for øyeblikket på brukergenerert innhold (UGC) – ikke influensermarkedsføring. Det vil si at oppdragene du får via plattformen ikke krever at du må legge ut kampanjer i dine egne sosiale kanaler, og det er kun videoinnholdet du selger.


Usikker på hvordan du skal prise deg? Sjekk ut vår prisingsguide under.



Aktivere lommebok

Når du har inngått et samarbeid med en merkevare, får du muligheten til å aktivere din lommebok. Dette er nødvendig for at du skal få betalt. Lommeboken setter du opp via vår samarbeidpartner Stripe. Dette er enkelt og tar ikke mer enn et minutt, men det krever at du har ditt internasjonale bankkontonummer (IBAN) klart. Dette finner du som regel i nettbanken din, eller ved å bruke bankens IBAN-kalkulator (er du for eksempel DNB-kunde kan du finne IBAN her: IBAN - finn ditt IBAN-nummer - DNB).

Koster det noe å bruke ContentCloud?

ContentCloud er helt gratis å bruke for creators. Det er en åpen markedsplass der innholdsprodusenter kan finne oppdrag og kommunisere med merkevarer. Det eneste ContentCloud tar av deg som creator er en 10% plattformavgift på oppdrag du får via plattformen. Sluttsummen du sitter igjen med vil derfor være budet du legger inn/får, minus 10 prosent i plattformavgift.

Rettigheter og revisjoner

Prisen du tilbyr vil avhenge av antall måneder med bruksrettigheter som forespørres.
Du som creator velger selv hvor mange måneder bruksrettigheter du er komfortabel med å selge, og hva du ønsker å ta betalt for det. Når bedrifter booker oppdrag av deg via vår plattform godtar de automatisk å forholde seg til bruksrettighetene du har spesifisert.

Alle oppdrag inkluderer én revisjon. Dette innebærer at merkevaren (oppdragsgiver) kan forespørre endringer i videoinnholdet du lever dersom de ikke er fornøyd. Dersom merkevaren ønsker mer enn én revisjon, kan det spesifiseres i avtalen.

Ved inngåelse av et oppdrag kan du enkelt se pris, bruksrettigheter og revisjoner.

Regler for creators

Som en åpen markedsplass må vi ha visse regler for å gjøre det mulig å tilby tjenesten.
Creators kan ikke oppfordre merkevarer til å gå utenfor plattformen. Det vil si at du:

1. Ikke kan ha dine sosiale medier eller kontaktinformasjon i profilbiografien

2. Ikke kan oppfordre merkevarer til å ta kontakt med deg utenfor plattformen via chatfunksjonen

Dette er nødvendig for at ContentCloud skal få betalt sin andel, sånn at vi kan fortsette å ha mulighet til å tilby denne tjenesten. Brudd på vilkårene kan føre til utestenging fra plattformen.

Lurer du på noe annet?
Vi hjelper deg gjerne med det du måtte lure på. Ta kontakt med oss på hello@contentcloud.no, så vil en av våre kundebehandlere ta kontakt med deg så fort som mulig.